کد خبر: ۳۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
از مهم‌ترين امتيازات اين کتاب تبيين تفاوت راهکار هاشمي رفسنجاني و مصباح يزدي در شرايط عدم وجود «فقيه واحد توانمند و مقتدر» است. هاشمي در اين شرايط معتقد به «تشکيل شوراي رهبري» و مصباح معتقد به «انتخاب مؤمنِ غيرفقيه» است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سلمان، ويرايش جديد کتاب «مشروعيت آسماني» با زير عنوان «مشروعيت ولايت‌فقيه در انديشه‌ي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني ـ نقد انديشه مخالفان» در بیست و هشتمين نمايشگاه بین المللي کتاب تهران رونمايي مي‌شود.

اين کتاب که به قلم رضا صنعتي نگاشته شده است از دو بعد فکري و تاريخي برخوردار است. نويسنده از يک سو به تبيين نظريه‌ي سياسي هاشمي رفسنجاني در موضوعاتي چون مشروعيت حاکميت و جايگاه نصب الهي و رأي مردم در آن مي‌پردازد و از سوي ديگر سیر تاريخي رفتار رسانه‌‌هاي منتسب به جبهه‌ي پايداري در قبال آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در موضوع اين کتاب را تبيين مي‌کند.

خواننده با مطالعه‌ي اين کتاب روان و کم‌حجم با تفاوت نظريه‌هاي انتصاب، انتخاب و مشروعيت تلفيقي، نقاط افتراق و اشتراک انديشه‌ي سیاسي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و آيت‌الله مصباح يزدي، شیوه‌ و اخلاق مخالفان هاشمي در تقطيع و تحريف سخنان وي و ميزان التزام عملي آن‌ها به مقوله‌ي ولايت‌فقيه آشنا مي‌شود.

از مهم‌ترين امتيازات اين کتاب تبيين تفاوت راهکار هاشمي رفسنجاني و مصباح يزدي در شرايط عدم وجود ‌»فقيه واحد توانمند و مقتدر» است. هاشمي در اين شرايط معتقد به «تشکيل شوراي رهبري» و مصباح معتقد به «انتخاب مؤمنِ غيرفقيه» است. نويسنده در قسمتي از اين کتاب مي‌نويسد: «پرسش اساسي ما آن است که چگونه از نگاه آقايان تنزّل از ولايت «فقیه» به «مؤمنِ غيرفقيه» در شرايط خاص جايز است ولي در همان شرايط تنزّل به «شوراي فقها» جايز نيست؟! نکته‌ي ديگر آنکه چگونه دفاع از فرض «رهبري شورايي فقها» که در اولين قانون اساسي جمهوري اسلامي به امضاي امام خميني(ره) و شمار زيادي از فقهاي عضو مجلس خبرگان قانون اساسي رسید، طرحي شيطاني و تضعيف جايگاه ولايت فقيه تلقي مي‌شود اما طرح «ولايت مؤمن غيرفقيه» از تريبون نماز جمعه‌ي تهران که مستلزم تغييرات گسترده در ساختارهاي فقاهت محور نظام و تعريف نظمي نوين از جمله در ساماندهي تعاملات رهبر غيرفقيه با شخصيت‌ها و نهادهاي فقهي‌ براي حفظ ماهيت اسلامي حکومت خواهد بود، تضعيف جايگاه ولايت فقيه نيست؟»

«مشروعيت آسماني» در 168 صفحه‌ي رقعي به قلم رضا صنعتي در غرفه‌ي انتشارات «سلمان فارسي» در نمايشگاه بیي‌المللي کتاب عرضه مي‌شود. سلمان فارسي سال گذشته کتاب «هاشمي در سال 88» را از همين نويسنده منتشر کرد که با استقبال گسترده‌ي مخاطبان مواجه شد.

مطالعه‌ي اين دو کتاب به علاقمندان مطالعات مرتبط با نظريه‌ي سياسي اسلام و نيز به پژوهشگران تاريخ انقلاب اسلامي توصيه مي‌شود.

علاقه‌مندان مي‌توانند در نمايشگاه كتاب تهران اين كتاب را در غرفه انتشارات «سلمان فارسی» (راهرو 3، غرفه 30) با تخفيف ويژه تهيه كنند.
 

همچنين جهت اطلاع از نمايندگي‌هاي پخش كتاب در سراسر كشور مي‌توانيد با شماره 02166408640 (پخش كتاب ققنوس) تماس بگيريد.

مطالب مرتبط
Bookmark and Share
ایمیل مستقیم: info@salmanpress.ir
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
چاپ نظرات
رهگذر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
0
0
سلام
اولا حضرت آیه الله مصیاح در این جا در مقام بیان رد یا اثبات شورای فقها نیستند که شما این مسئله را به مخالفت با شورای فقها مرتبط کرده اید.
دوما حضرت آیه الله مصباح اداره حکومت اسلامی را به ترتیب به سه مرحله (که یکی پس از دیگری و در صورت عدم امکان وجودی هر مرحله میباشد )مشخص کرده اند و اختلافی که در بحث " ولایت فقیه یا شورای فقها" وجود دارد در سطح مرحله دوم است که فقیه یا فقهای دارای شرایط وجود دارد اما فرض سوم زمانی است که فقیه یا فقهای دارای شرایط وجود نداشته باشند در این صورت نوبت به مومن غیر فقیه میرسد و در این صورت، صحبت از شورای فقها جایگاهی ندارد چرا که به فقیه دارای شرایط دسترسی نداریم چه خاصه که بگوییم فقها!!!. پس نفرمایید که چگونه از نگاه آقایان تنزّل از ولایت «فقیه» به «مؤمنِ غیرفقیه» در شرایط خاص جایز است ولی در همان شرایط تنزّل به «شورای فقها» جایز نیست؟(مغالطه و یا اشتباه شما در عدم تشخیص متفاوت بودن "همان شرایط خاص" است.)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
0
0
رهگذر عزیز!
سلام
1. آیت الله مصباح در مواضع مختلفی شورای فقها را به کلی رد کرده آن را طرحی شیطانی نامیده اند. ایشان اساسا در هیچ حالتی رهبری شورایی را نپذیرفته اند. (یه کتاب مراجعه کنید)
2. شورای رهبری در فرض دوم مطرح نمی شود بلکه در فرض عدم تحقق گزینه دوم است.
3. ممکن است در شرایطی فقیه واحد مقتدری برای اداره جامعه وجود نداشته باشد اما جمعی از فقها باشند که هر کدام در یک ویژگی خاص برجسته اند. قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر می تواند یک شورای فقهی قوی برای رهبری جامعه ایجاد کند. آیت الله مصباح چنین شورایی را قبول ندارند و در چنین شرایطی معتقد به ولایت غیرفقیه می شوند اما آیت الله هاشمی چنین شورایی را بر ولایت غیرفقیه یا ولایت فقیه ناتوان ترجیح می دهند.

مساله این است عزیز من!
محقق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
0
0
جناب ناشناس سلام
نظریه حکومت عدول مومنین از پشتوانه قوی روایی وفتوایی برخوردار می باشد که با مراجعه به کتب فقهی مطلع میشوید ولی شورای فقها نظری جدید است پس اقای هاشمی باید نظر خود را مستند به ایات وروایات بکند که نشده است بنابر این تفابل یک رای فقهی با یک نظریه سیاسی وشخصی درست نیست واین خطای نویسنده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
0
جناب محقق
1. لطفا نام چند فقیه که به حکومت غیرفقیه در صورت عدم وجود فقیه (با رعایت سلسله مراتب) فتوا داده اند را همراه با نام کتاب ذکر کنید. این درخواست را جهت بهره مندی از نتایج مطالعات احتمالی شما مطرح میکنم.
2. بحث ولایت فقیه یک بحث فقهی صرف نیست بلکه از دو بعد فقهی و کلامی برخوردار است.
3. هم سخن آیت الله مصباح و هم سخن آیت الله هاشمی در فرض عدم وجود فقیه است. به عبارت دیگر هر دو ولایت فقیه واحد مقتدر را بر فرض های دیگر ترجیح می دهند. اختلاف تنها در صورت عدم وجود فقیه مقتدر واحد است.
4. اشکال نویسنده به سخن آیت الله مصباح بیان یک اولویت است. بدین معنا که وقتی شما فرض رهبری غیرفقیه را می پذیرید به طریق اولی می بایست شورای فقها را نیز بپذیرید. چرا که مفاسد آن کمتر از رهبری غیرفقیهی است که ساختارهای فقاهت محور نظام را دگرگون می کند.
طبیعی است که شورای فقها نیز یک وضعیت گذار است و با پیدا شدن فقیه واحد مقتدر شورا به رهبری فردی تبدیل خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: