کد خبر: ۱۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۴
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
آيت الله مصباح يزدي
آيت الله مصباح يزدي:

چرا در اسلام ازدواج موقّت و تعدّد زوجات تجويز شده است؟ آيا اين احكام تبعيض و خلاف حقوق زن نيست؟

همان طور كه مى‌دانيد، ازدواج شرعى در اسلام دو صورت دارد:

أ. ازدواج دائم و مادام العمر: يعنى زن و مرد تصميم گرفته باشند تا زمانى كه در قيد حياتند، زندگى مشترك داشته باشند كه البتّه اصل در ازداوج هم دوام است.

ب. ازدواج موقّت و محدود به زمانى خاص: مصالح ازدواج موقّت بسيار است كه به برخى از آن ه مى‌توان پى برد؛ از جمله:

1. زن در ايام قاعدگى كه در هر ماه، چندين روز را در بر مى‌گيرد، به كلّى فاقد آمادگى براى مقاربت است؛ حال آن كه مرد دائم اين آمادگى را دارد.

2. زن در دوران باردارى و حتّى اغلب در دوران شيردهى نمى‌تواند آبستن شود؛ در صورتى كه مرد، چه بسا خواهان فرزند ديگرى باشد؛ افزون بر اين كه زن در اين مدّت ميل جنسى چندانى هم ندارد.

3. زن يا مرد ممكن است براى تحصيل علم، تجارت يا هر مقصود ديگرى، مدتّى در شهر يا كشورى غير از محلّ اقامت دائم خود مجبور به زندگى باشد. در اين حال، شوهرى كه زنش به مسافرت رفته است يا مردى كه خود در شهر يا كشور بيگانه زندگى مى‌كند، نياز به همسر دارد.

4. در ازدواج دائم، هزينه زندگى زن به عهده شوهر است و ممكن است مردى توان مالى براى پرداخت مخارج همسر را نداشته باشد.

5. ممكن است قوّتِ غريزه جنسى در مردى چنان باشد كه با يك زن ارضا نشود؛ پس ازدواج موقّت، مصالح فراوانى دارد و هرگاه مرد يا زنى به هر دليلى نتواند ازدواج دائم كند و فشار غريزه جنسى او نيز به حدّى باشد كه عدم ارضاى آن سبب ناهنجارى هاى جسمى يا روحى يا معصيت شود، ازدواج منقطع، يگانه راه چاره است.

6. در برهه اى از زمان، مصالح اجتماعى يا فردىِ جامعه يا شخص ايجاب كند كه تكثير نفوس، آهنگ سريع ترى بگيرد در اين صورت، اگر هر مردى به يك همسر بسنده كند، غرض پيشين حاصل نخواهد شد.

7. امكان دارد در بعضى مقاطع تاريخى، تعداد دختران و زنانِ آماده ازدواج جامعه بيش از تعداد مردان باشد. در چنين مواردى، منع تعدّد زوج ها نتيجه اى جز رواج فحشا و ديگر مفاسد اجتماعى مترتّب بر آن نخواهد داشت و در حقيقت، حقّ ازدواج برخى از زنان پايمال خواهد شد. با اين حال، در اسلام هيچ گاه به مردى تكليف نمى‌كنند كه بيش از يك زن بگيرد و در عمل نيز از ظهور اسلام تا كنون، در همه جوامع، اكثريّت قريب به اتّفاق مردان (چه مسلمان و چه غير مسلمان) تك همسر بوده اند و هستند؛ ولى به هرحال، واقع بينى، انصاف و تفاوت هاى زن و مرد اقتض مى‌كند كه براى اوضاع و احوال خاص نيز چاره اى انديشيده شود. در ضمن روشن شد كه در اين احكام، مسأله تبعيض جنسى و نفى حقوق زنان در ميان است.

با توجّه به مصالح ذكر شده (غير از بند 4) و بعضى ديگر از فوايد، ازدواج دائم به يك بار محدود نشده است؛ بلكه به مرد اجازه داده شده است كه با قيود و شرايط خاصّى از جمله رعايت عدالت، در يك زمان تا چهار زنِ دائم هم داشته باشد.

يادآورى اين نكته بى فايده نيست كه ما مدّعى نيستيم تمام حكمت هاى ازدواج موقّت و تعدّد زوجات (يا ديگر احكام الاهى) همين مواردى است كه مى‌فهميم. چه بسا ده ها حكمت ديگر در اين حكم باشد كه ما از آن ها آگاهى نداريم.

ر.ك: آيت الله مصباح يزدى، جزوه حقوق و سياست در قرآن، درس 209.

Bookmark and Share
ایمیل مستقیم: info@salmanpress.ir
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۱۵
چاپ نظرات
ناشناس
|
United States
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
8
8
سلام فقط مردها آدم هستند و آیا برعکس تمام دلیلهای بالا برای زن اگر اتفاق افتاد چه باید کرد
زن شهوت ندارد!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
عزيزم يك بار ديگر دليل ها را بخوان آن وقت مي فهمي غير از دليل شماره 3 و 5 بقيه مختص مردان است.
علاوه بر اين غالب زنها از نظر شهوت با يك مرد ارضا مي شوند حال اگر زني نمي تواند با يك مرد ارضا شود مي تواند ازدواج دائم نكند و با مردان متعددي به صورت موقت ازدواج كند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
3
2
با وضعی که ایران داره و بسیاری از پسرای جوان بیکار و بی پول اند و جنگ هم نمیرن تا تعدادشون کم بشه، به امید خدا تکثر زوجین و ازدواج موقت برای خانمهای متمول امر خیر تلقی خواهد شد.
مهدوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
1
3
برای لزوم تعدد زوجات برای مردان و این که ترک این حکم الهی باعث این می شود که عده زیادی از زنان از داشتن همسر محروم بشوند نیازی به این که جنگی در کار باشد و پسران جوان دارای شغل باشند نیست فقط کافی است شما به اطراف خودتان نگاهی بکنید و ببینید چند دختر و زن بی شوهر سراغ دارید و چند مرد بی همسر علاوه بر این که اصلا زنها تمایلی به داشتن چند همسر ندارند چون اگر چند شوهر داشته باشند باید شرعا از همه آنها اطاعت بکنند و برای همه آنها بچه دار بشوند و خانه داری بکنند و...علاوه بر این که اصولا هیچ مردی حاضر نیست با زنی که دارای شوهر است ازدواج کند در حالی که زنان بسیاری هستند که به خاطر شرائطی که دارند حاضر می شوند با مرد زن دار ازدواج کنند واقعیت را که نمی شود انکار کرد
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
3
4
در بند سوم نوشته اید: ن يا مرد ممكن است براى تحصيل علم، تجارت يا هر مقصود ديگرى، مدتّى در شهر يا كشورى غير از محلّ اقامت دائم خود مجبور به زندگى باشد. در اين حال، شوهرى كه زنش به مسافرت رفته است يا مردى كه خود در شهر يا كشور بيگانه زندگى مى‌كند، نياز به همسر دارد.

سوالم این است در این صورت زن - اگر نیاز داشته باشد چه حکمی دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
برادر عزيز
مجموع اين موارد را بايد با هم ديد و به مجموع مصالح توجه داشت. نه فقط يك بند را
ضمن اينكه نوع نياز مرد و زن اساسا متفاوت است.
اينكه براي زن ها دل مي سوزانيد قابل تقدير است اما اشتباه شما در آن است كه فكر مي‌كنيد زنها هم مثل مردها هستند.
مهدوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
2
3
وقتی یه زن با یه مرد ازدواج میکنه این ازدواج از چهار حالت بیرون نیست یا مرده زن داره یا نداره در هر دو صورت هم یا این خانم با این آقا ازدواج موقت میکنه یا دائم در صورتی که مرده زن نداشته باشه و ازدواج هم دائم باشه که کسی اعتراضی نمیکنه سوال اینه که در سه مورد دیگه وقتی شرعا کار این خانم حلاله و خودش با اختیار و آزادی خودش خواسته مثلا با یه مرد زن دار ازدواج دائم یا موقت بکنه چه کسی حق داره این آزادی رو از این خانم بگیره ؟
مشکل کسانی که به ازدواج مجدد یا موقت اعتراض میکنن اینه که در ازدواج فقط طرف مرد رو میبینن و از این غافلند که همیشه یه طرف ازدواج یه زن مجرده که با اختیار خودش به عقد این آقا در اومده و این خانم هم مثل هر زن و مرد دیگه ای آزاده که برای خودش تصمیم بگیره و تا وقتی کارش خلاف شرع نباشه هر چند خلاف میل زن اول باشه کسی حق اعتراض به او رو نداره مخالفت با این دو نوع ازدواج بیشتر از این که به ضرر مردها باشه به ضرر زنهاست که اونها رو از انتخاب این نوع ازدواج محروم میکنه .
مهدوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
2
3
میگه اکه مردها می تونن چند تا زن داشته باشن پس زنها هم باید بتونن چند تا شوهر داشته باشن ! این چه دلیلیه ؟ حالا که میبینین مردها شرعا میتونن ولی زنها نمی تونن بعضی فکر کردن ما اومدیم اینجا تصمیم گیری کنیم ببینیم چه قانونی وضع کنیم قانون که در شرع مقدس اسلام اومده کسی هم حق تغییرش رو نداره ما هم که مسلمونیم احکام اسلام که حسادت بردار نیست اگه واقعا شما زنها فکر میکنین این قدر شهوتتون زیاده که با یه مرد ارضاء نمیشین باید یه فکری به حال خودتون بکنین این که مردها رو از داشتن چند تا زن محروم بکنید که مشکل شما حل نمیشه حالا مثلا اگه مردها یه زن داشته باشن صیغه هم نکنن اون وقت شهوت شما فروکش میکنه و یه مرد براتون کافی میشه ؟یا اگه برا زنها هم جائز بشه که چند تا شوهر داشته باشن اون وقت این همه عیب و اشکال که شما برا صیغه و ازدواج مجدد گفتید که صیغه زنا و فحشاء و شهوترانیه حل میشه ؟ چرا احکام اسلام رو به بازی گرفتین ؟ یکی دیگه میگه حرف آخوندا رو گوش نکنید خدا با صیغه مخالفه ! بابا آخه ما اصلا صیغه رو از اسلام یاد گرفتیم یعنی چه که میگی خدا با صیغه مخالفه مثل اینه که بگی خدا با نماز خوندن مخالفه ! اگه تو اسلام صیغه نبود اصلا ما از کجا صیغه رو بلد بودیم سنی ها هم قبول دارن که در زمان پیغمبر (ص) صیغه حلال بوده یعنی چه بعضی میگن صیغه همون زناست یعنی در زمان پیغمبر زنا حلال بوده ؟ از خدا برای همه توفیق تسلیم در برابر احکام اسلام و ترک لجاجت و حسادت را خواهانم .
مهدوی
|
United Kingdom
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
3
1
در مورد مخالفت زنها با مسئله ازدواج موقت می خواستم بگم این که خدا به شما زنها حق داده که اگر شرائطش رو داشتید و دلتون خواست می تونین به ازدواج موقت یه مرد در بیاین کجاش جای اعتراض داره ؟ خب خانمی که دلش میخاد صیغه میشه خانمی هم که بدش میاد از صیغه شدن نمیشه دیگه مخالفت با این حکم الهی که یه حقی هم به مرد و هم به زن داده یعنی چه ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
0
1
سلام ، هر چيزي شرايطي داره،حقوق زن و مرد مساويه،من يه خانم متاهل هستم ،وقتي دلايل بالا رو خوندم به نظرم منطقي ،عادلانه و عقلاني نيست و انصاف نداره !!!!
مگه زن شهوت نداره چرا زن بايد وفادار به شوهر بمونه اما شوهر در هر جايي كه باشه همسرش رو فراموش كنه و خودش رو باكس ديگه ايي ارضا كنه!
چرا وقتي همسران تصميم به فرزند دار شدن ميگيرند زن بايد تمام درد هاي دوره بارداري رو با خيانت همسرش تحمل كنه .(باهم تصميم گرفتن)(ضمن اينكه زنان هم در دوران بارداري شهوتشون سر جاشه !!!!) اگه يه مرد يه هفته مريض بشه و زن شهوت داشته باشه بايد تحمل كنه و خويشتن دار باشه اما مرد دوران پريود زن مي تونه خيانت كنه!!!!؟؟؟
واقعا اين منطق شماست يا اسلام؟
اگه اين جورد كه شما ميگيد بود امام علي در زمان همسري باحضرت زهرا ،پيامبر در زمان همسري با حضرت خديجه اين خيانت و خود خواهي رو انجام مي دادن .پس دلايل شما قابل قبول و منصفانه وعادلانه نيست آآآآقا!!!!!!!
مهدوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
2
3
ای کاش اون کسی که به نظرات من امتیاز منفی داده جواب من رو هم می داد !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
1
4
اگرتعددزوجات راه بیفتدفسادی نخواهدبود این حکم همان خدایی است که شمارابه مردتان حلال کرده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
1
2
بسيار علي وخوب انساني و عقلاني است ازدواج موقت.
مجتبی از یزد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
1
0
اگر این عقیده به عنوان یک فرهنگ در میان مردم نهادینه بشود که ازدواج موقت بهترین راه ممکن برای نجات عده ای می باشد که شرایط اقتصادی یا روحی برای ازدواج دائم را ندارند ودر تمام کشورهای جهان به غیر ایران تعدد زوجه و ازدواج موقت حتی توسط همسر اول به شوهر پیشنهاد می شود0 ازدواج موقت بهترین راه کار جهت ارامش روان افراد-کمک به عزیزان بی سرپرست وجلوگیری از فحشا می باشد-امیدوارم زنان ایران عزیزمان با ارامش کامل پذیرای این امر خداپسندانه باشند0
اباذر
|
-
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
0
0
به نظرمن وقتی بحث چالش برانگیزازدواج موقت رامطرح میکنید ،این کمال بی انصافی است که از یک عالم همه جانبه نگری مثل آیت الله مصباح یزدی ،مطلبی کوتاه مطرح میکنید .درحالیکه درباره این موضوع ،کتابها نوشته شده است.این کارشما که مطلبی همه جانبه رابیان نکرده اید باعث بد بینی به دین وبدبینی به علمایی مثل آیت الله مصباح میشود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرسنجی
نظر شما درباره نسبت اكثريت جوانان با دين در جامعه‌ي ما چيست؟
در حال دين‌گريزي
پيوند قوي با دين
غيرقابل ارزيابي
گرايش به دين
ضديت با دين
غفلت از دين
بي‌تفاوتي